بررسی تأثیر تماشاي ماهواره بر رضایتزناشویی و سایر ابعاد زندگی افراد متأهل
زهره لطیفی عضو علمی دانشگاه پیام نور
زهرا جعفري کارشناسارشد مشاوره شغلی
مرضیه سادات الحسینی کارشناسرواشناسی
چکیده
با جایگاهی که رسانه هاي گروهی و ارتباط جمعی از بدو تولد تا مرگ در زندگی امروزي بشر پیدا کرده اند،
می توان آنها را در زمره نهادهاي اجتماعی و یکی از عوامل عمدهي موثر بر فرآیند پذیرش هنجارها و ارزش
هاي اجتماعی قلمداد کرد
. امروزه ارتباطات به وسیله ماهواره ها به مثابه یک حقیقت مسلم پذیرفته شدهاست
. مقدار زیادي از حجم ترافیک بین المللی و محلی کشورها به طور روزافزون به کمک فناوري هايماهواره اي منتقل می شود
. همچنین ماهواره ها در بخش هاي متنوع و مهمی مانند پخش تلویزیونی،ارتباطات دریایی، نظامی، هواشناسی، تحقیقات فضایی و نظایر آن ها کاربرد فراوانی دارند
.این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ماهواره بر رضایت زناشویی و سایر ابعاد زندگی در میان افراد متأهل به
روش پیمایشی انجام شده است
. به همین منظور 116 نفر از افراد متأهل ساکن شهرستان کاشان شامل دوگروه داراي ماهواره و فاقد ماهواره به روش تصادفی انتخاب شدند
. ابزار اندازه گیري پژوهش، شاملپرسشنامه رضامندي زناشویی اسلامی و پرسشنامه نگرش سنج محقق ساخته بود
. نتایج به دست آمدهحاکی از آن است که تفاوت معنی داري بین ابعاد زندگی زناشویی افرادي که ماهواره تماشا می کنند، در
مقایسه با افرادي که تماشا نمی کنند، وجود دارد
. افرادي که ماهواره تماشا نمی کنند، پایبندي بیشتري بهمسائل مذهبی داشته و مدیریت مالی بهتري نیز دارند
.کلید واژهها
: ماهواره، مدیریت مالی، پایبندي مذهبی، پرسشنامه رضامندي زناشوییمقدمه
بدون شک عصر ما به این دلیل، عصر رسانه ها و ارتباطات لقب گرفته است که رسانه ها نقش تعیین کننده
اي در هدایت جریان هاي جامعه ایفا می کنند
. رسانه هاي گروهی از بدو تولد در بین اقشار مختلف جامعهجا باز کرده و مورد پذیرش قرار گرفته اند و هر قشري از جامعه متناسب با علایق خود از این رسانهها بهره
.
( می جویند (رضایی، فردو، 138افراد معمولا ارزش ها، گرایش ها و رفتارها را از دیگران و از خلال روند تربیت اجتماعی و جامعه پذیري فرا
می گیرند
. در این میان، وسایل ارتباط جمعی از آن حیث که به طور غیر رسمی و غیر مستقیم به جامعه.
( پذیري افراد می پردازند، نقش تعیین کننده اي بر عهده دارند (لاریجانی، ملکی تبار، 1386رسانه از مصدر
"رساندن" گرفته شده و رساندن یعنی اتصال دادن، چیزي را به دست کسی دادن و چیزي راساخته « ه» پسوند
+ « رسان » به چیز دیگر نزدیک کردن. به همین علت کلمهي رسانه از ترکیب بن مضارعشده است
.ایدهي استفاده از ماهواره براي ارتباط مخابراتی بین دو نقطه از کرهي زمین، اولین بار در سال
1945 بهمطرح شد
. اما به علت برخی محدودیت هاي فنی، « آرتورسی کلارك » وسیلهي نویسندهي بریتانیایی به نامعملی شدن این نظریه تا اواخر دههي
50 میلادي یعنی 1957 طول کشید.ظهور ماهواره، ساختار اطلاع رسانی را دگرگون کرد و دنیاي غیر صنعتی و حتی صنعتی را به تکاپو واداشت
.نکتهي مهم در این دگرگونی، مخدوش کردن مرزهاي سیاسی، فرهنگی و اقتصادي کشورهاست و شاید
عمده ترین ویژگی ماهواره، گسترش حجم مخاطب ثابت و همزمان رسانه ها باشد
.یکی از مسائلی که توجه بسیاري از اندیشمندان جهان را به خود جلب کرده، مسأله مضر یا مفید بودن
محتواي برنامه هاي ماهواره اي است
. برخی بر این باورند که بهره گیري از ماهواره، یک دانش است که باید.
( آن را آموخت و برخی دیگر بر مضرات ماهواره تاکید دارند (لاریجانی، ملکی تبار 1386تعداد شبکه هاي ماهواره اي فعال در جهان
17666 شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه درداخل ایران با دیش ها و آنتن هاي معمولی قابل دریافت هستند
. از این تعداد شبکه، حدود 74 شبکهمخصو
ص تبلبغات مد لباس و لوازم آرایش است. نکته قابل توجه در زمینه تغییر دیدگاه جوانان نسبت بهنوع پوشش و آرایش آنها این است که الگوهاي جمعی به شدت در حال تضعیف و فردگرایی و توجه به خود،
در حال رشد است
.بیشتر مخاطبان سریال هاي ماهواره اي، همسران جوان هستند
. نگاهی به پژوهش ها نشان می دهد که اینگروه، بیشترین یادگیري را از این سریال ها خواهند داشت
. زیرا بیشترین موقعیت مشابه را براي تجربه اینآسیب ها در سال هاي ابتدایی زندگی تجربه می کنند و اگر مهارت کافی نداشته باشند، یادگیري آنها از این
سریال ها، مشکلات بیشتري را برایشان به همراه خواهد داشت
. مسئله مهم دیگر این است که تکرار این٣
آسیب ها از آنجا که همراه با مهارت آموزي مقابله با آنها نیست، تنها به ساختارشکنی و متداول سازي آنها
.
( کمک خواهد کرد (براتی سده، 1389رواب
ط زن و شوهر به منزله هسته اصلی خانواده بر بسیاري از ابعاد حیاتی انسان تأثیرگذار است. چگونگیزندگی زناشویی می تواند بر رضایت یا نارضایتی فرد از زندگی، رضامندي یا نارضایتی ش
غلی، نحوهي تربیتفرزندان و میزان موفقیت در امور مختلف زندگی تأثیرگذار باشد
.محققان رسانه و روانشناسان اجتماعی به تلویزیون خوش بین نیستند
. تلویزیون واقعیت خاص خودش را ازدنیا به مردم نشان می دهد
. بسیاري از مخاطبان تلویزیون، جهان پیرامونشان را همانگونه می بینند کهرسانه محبوبشان به تصویر می کشد
. پژوهش ها نشان می دهد افرادي که برنامه هاي خشونت آمیز میبینند، جامعه را نا امن تر می دانند
. همین افراد وقتی سریال هایی می بینند که خانواده هایی پرآسیب را بهنمایش می گذارد، به جامعه بدبین شده و یادگیري اجتماعی آنها نیز محدود به تصاویري می شود که از
رسانه می گیرند
. البرت باندورا نظریه یادگیري اجتماعی را مطرح کرد. نظریه او به طور ویژه با ارتباط جمعیمرتب
ط است، طبق نظریه او بسیاري از رفتارهایی که ما از طریق الگوبرداري می آموزیم، ابتدا از رسانه هايجمعی مشاهده کرده ایم
. باندورا معتقد است که با تکرار، امکان الگوبرداري افزایش می یابد. نکته مهم درسریال هاي ماهواره اي، این است که آسیب هاي اجتماعی مشخصی در تمام آنها تکرار می شود و وجوه
مختلفی از آنها به نمایش در می آید
. نکته مهم دیگر در نظریه او این است که یادگیري از رسانه را فورينمی داند
. باندورا به الگوبرداري تأخیري اعتقاد دارد. یعنی تصویر و کلام در ذهن مخاطب ثبت می شود ووقتی مشو
ق هاي کافی در محیط باشد، آنها را بروز می دهیم.سلامت، استحکام و اقتدار عاطفی خانواده در گرو برخورداري اعضا
ء از بصیرت، بینش اجتماعی و آگاهی هايلازم در جهت سازندگی و پیشگیري از درگیري ها، تضادها و کج روي ها است
. بی تردید خانواده هاي لجامگسیخته، جامعه متزلزل را پدید می آورند
. جامعه اي که در آن نشانی از خانواده هاي سالم یافت نشود،.
( میزان طلاق و از هم پاشیدن نظام خانواده روزبه روز افزایش می یابد (حسینی، 1386طی آن یک زو
ج با بیان افکار و عواطف می کوشند » زین و آیتزنف رابطهي زناشویی را فرایندي می دانند که.
( جان برناردز، 1388 ) « به سوي تفاهمی هرچه کامل تر در تمام سطوح حرکت کنند.رضامندي زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر از ازدوا
ج و با هم بودن، احساس شادمانی و رضایتدارند
. بنر و هیل ( 1990 ) رضامندي زناشویی را پیامد توافق زناشویی می دانند که رابطه مناسب بین زن وهنگامی که زن و شوهر به میزان قابل توجهی از برآورده شدن »
: شوهر را توصیف می کند. وي می نویسد«
. نیازها و انتظاراتشان در رابطهي زناشویی رضایت داشته باشند، رضامندي زناشویی را گزارش خواهند کردآلوجا و بارید و گارسیا
( 2007 ) به نقل ازهاولت ( 1969 ) می نویسند: رضامندي زناشویی عبارتست از بروندادناشی از مجموعه عواملی نظیر حل تعار
ض موفقیت آمیز، یا موفقیت در فعالیت هاي مرتبط با شادکامی درازدوا
ج.در نظرسنجی معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه گرایش به ماهواره
در بین
1306 نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ 9 تا 12 آبان 1380 (پس از پخش مسابقات جام جهانی)نتایج زیر به دست آمد
:66
درصد / 1) با افزایش تحصیلات و کاهش سن افراد، گرایش به ماهواره افزایش یافته، به طوري که 871
درصد با تحصیلات عالی از ماهواره استفاده / 65 درصد افراد مجرد و 7 / جوانان 15 تا 29 ساله، 610
درصد ادعا کردند که در منزل خود از ماهواره استفاده میکردند، اما / میکردند. در حالی که 148/9
درصد از پاسخگویان ادعا کردند در محلی غیر از منزل خود به ماهواره دسترسی دارند.20
درصد / 10/1 درصد از پاسخگویان برنامههاي تلویزیونی ماهواره را عامل فساد و بی بند و باري و 4 (2آنها این برنامهها را عامل ناآرامیهاي اجتماعی دانستند
.30/ 29/3
درصد از پاسخگویان موافق قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره بودند. تفریح و سرگرمی ( 9 (314
درصد) به / 22 درصد)، کسب اخبار و اطلاعات ( 5 / درصد)، عدم جذابیت برنامههاي صدا و سیما ( 9ترتیب اولویتهاي استفاده پاسخگویان از محتواي برنامههاي ماهواره را نشان داد
.پژوهش انجام شده در گروه رسانه اداره پژوهشی معاونت سیاسی صدا و سیما در سال
1381 در بین جوانان36
درصد جوانان به برنامههاي ماهوارهاي دسترسی داشته و به ترتیب فیلم، / سراسر کشور، نشان داد که 278
درصد به ابزارهاي دریافت از ماهواره / سریال، موسیقی و آواز را بیشتر از سایر برنامهها تماشا میکردند. 419
درصد نیز وضعیت اقتصادي / دسترسی نداشتند که 35 درصدشان مفید نبودن برنامههاي ماهوارهها و 379
درصد از زنان و 67 درصد از مردان تفریح و سرگرمی را / خود را عامل عدم استفاده از ماهواره دانستند. 5٥
13
درصد)، علاقهمندي به شناخت سایر / اصلیترین دلیل استفاده از ماهواره دانستند، کنجکاوي محض ( 5فرهنگها
( 1 درصد) و آگاهی از رویدادهاي سایر کشورها نیز از عوامل دیگر رویکرد مخاطبان به برنامههايماهواره بود
. بیش از نیمی از پاسخگویان اعتقاد داشتند که تأثیرپذیري از ماهواره بستگی به فرهنگ و تربیتتماشاگران آن دارد،
31 درصد نیز معتقد به تأثیر منفی این برنامهها بودند. حدود یک سوم پاسخگویان بااین نظر موافق بودند که فرهنگ و زندگی مردم ایران به گونهاي است که ماهواره در آن تأثیر نخواهد
گذاشت
. مخالفان این نظریه افراد مجرد 25 تا 34 ساله با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند.گزارش سازمان ملی جوانان درباره میزان بهرهمندي، استفاده و همچنین نظر جوانان ایرانی نسبت به پخش
مستقیم برنامههاي ماهواره به شرح زیر تشریح گردید
:از نیمه دوم سال
1370 تماشاي برنامههاي تلویزیونی خارجی در کشور آغاز و از سال 1372 عرضه تجهیزاتدریافت از ماهواره در بازار سیاه رایج شد
. رویکرد موضوعی برنامههاي ماهوارههاي تلویزیونی خارج از کشور7/ 17
درصد) و شبکههاي ملی ( 87 / 17 درصد)، موسیقی ( 15 / 19 درصد)، فیلم ( 15 / بیشتر به خبر ( 52درصد
) اختصاص دارد، همچنین کمترین حجم موضوعات به فناوري سیاست، ویدیوکلیپها، ابتکارات ومعرفی افراد، معرفی کانالهاي علمی و تحقیقاتی
( 29 درصد) اختصاص دارد. بیش از 90 درصد مردان و نیز3
درصد زنان، تفریح و سرگرمی را دلیل اصلی استفاده از این برنامهها دانستند. / بیش از 4در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل موثر به تماشاي ماهواره که توسط حقیقی در سال
84 به صورت پایاننامه ارائه شد، پژوهشگر درصدد پاسخگویی به این سؤال بود که آیا ارتباطی بین عوامل اقتصادي، اجتماعی،
فرهنگی و سیاسی و تماشاي برنامههاي تلویزیونی ماهوارهاي وجود دارد؟ نتایج نشان داد که
6
درصد پاسخگویان در حد خیلی زیاد، 9 درصد در حد زیاد، 13 درصد تاحدي، 9 درصد در حد (1کم و
8 درصد در حد خیلی کم از ماهواره استفاده میکردند و 55 درصد نیز اصلاً از ماهوارهاستفاده نمیکردند
.2)
آزمونهاي آماري وجود رابطه معنیدار بین سن، درآمد، نوع مسکن، وضعیت تأهل پاسخگویان راتأیید کرد، به طوري که افراد زیر
20 سال ( 18 درصد)، افراد داراي درآمد بالاتر از 300 هزار تومان22
درصد)، افراد داراي مسکن غیرشخصی ( 18 درصد) و افراد مجرد ( 17 درصد) بیشتر از سایرین )در حد زیاد و خیلی زیاد از ماهواره استفاده میکردند
.به علت حقوق معنوی مقاله از گذاشتن ادامه آن معذوریم.
با تشکر
مدیریت سایت متقون